Auteur: Marion@optometrie.nl | Geplaatst op: 28 september 2017

Marion Frissen: Wat de cliënt moet weten



In mijn vorige blog wees ik op de noodzaak voor de beroepsgroep van optometristen om zich meer te positioneren en bekend te maken. Behalve meer bekendheid geven aan het beroep van de optometrist is het ook belangrijk bekend te maken op welke gebieden de optometrist deskundig en ervaren is.
 
Tijdens de ledenbijeenkomst van de OVN op 19 juni jongstleden is uitgebreid stilgestaan bij de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Een belangrijk onderdeel dat uit de wet voortvloeit is de informatieplicht aan de cliënt. De cliënt moet keuzes kunnen maken tussen verschillende zorgverleners. Daarvoor is het belangrijk dat de cliënt geïnformeerd wordt over tarieven, de kwaliteit van de zorg, maar ook het doel van deze zorg.   
 
Op dit laatste punt wringt de schoen als optometristen worden uitgenodigd om tijdens bijeenkomsten en allerlei evenementen oogmetingen en oogonderzoeken uit te voeren. Op zich is dit een goede zaak, omdat het belang van een tijdige en goede screening van de visus en de gezondheid van de ogen hiermee wordt benadrukt.  Echter, voorzichtigheid is geboden. Neem bijvoorbeeld het uitvoeren van oogdrukmetingen tijdens een beurs, met als doel het opsporen van glaucoom. Weet de klant die zich meldt dat een screening op glaucoom meer is dan alleen het meten van een oogdruk? Bij een screening door alleen een oogdruk te meten mis je namelijk de groep mensen met risico op glaucoom die niet veroorzaakt wordt door een verhoogde druk in het oog.
Voorzichtigheid is ook geboden bij het uitvoeren van oogmetingen bij kinderen tijdens hun eerste schooldag, zoals in een recente campagne met Veilig Verkeer Nederland gebeurde. Duidelijk moet zijn wat deze metingen wel zeggen, maar vooral ook wat ze niet zeggen. Het is niet voor niets dat er afspraken zijn gemaakt dat kinderen jonger dan 8 jaar altijd nog beoordeeld moeten worden door een orthoptist of oogarts.

Bij deze grootschalige onderzoeken is het belangrijk dat de klant goed geïnformeerd wordt over de betekenis van de uitkomst. Voorkomen moet worden dat er schijnzekerheid wordt gesuggereerd. De klant moet in ieder geval op twee punten goed geïnformeerd worden:
  • Wie heeft het onderzoek of de meting uitgevoerd en wat zijn zijn/haar kwalificaties? In geval van de oogdrukmeting moet gemeld worden dat de optometrist de oogdrukmeting beoordeelt, nagaat of er verder onderzoek nodig is en of er al dan niet moet worden verwezen naar een oogarts.
  • Wanneer een normale oogdruk is gemeten moet gemeld worden dat dit niets zegt over de verdere gezondheid van het oog.

Ik doe een oproep aan alle disciplines in de oog(gezondheids)zorg om richting publiek helder te zijn over wie wat doet in deze sector en welke discipline waarvoor is gekwalificeerd. Alleen door inzicht te geven in elkaars kwalificaties en verwijsrelaties  kunnen we richting publiek maar ook richting patiëntenorganisaties, verzekeraars en overheid  het belang van een goede oog(gezondheids)zorg overtuigend over het voetlicht brengen.  
  
Marion Frissen



1 reactie
It is the best time to make a few plans for the longer term and it's time to be happy.
I have learn this publish and if I may I desire to recommend you few fascinating issues or suggestions.
Maybe you can write next articles relating to this article.

I desire to read even more things approximately it! Dildok3 - Https://Xvj3Gsdfghhfies.Link/Tags/Dildok3/,
Geplaatst door Lisette

Laat een reactie achter:

Naam (verplicht)
Email (verplicht, wordt nooit getoond)
Reactie