Monodisciplinair optometrisch netwerk ’t Gooi van start

Op 24 februari vond in Hilversum de eerste bijeenkomst plaats voor eerstelijns optometristen uit de regio ’t Gooi. Het doel van de bijeenkomst was om optometristen uit de regio te informeren over het opzetten van een monodisciplinair optometrisch netwerk (MON) en om te inventariseren hoe zij tegenover een dergelijk netwerk staan.
Initiatiefnemers Carola Tükenmez-Vellekoop en Johan van de Steeg hadden alle eerstelijns optometristen uit de regio uitgenodigd. Een groot deel van hen was bij de bijeenkomst aanwezig. Daarnaast sloten enkele werkgevers uit de optiekbranche aan.
Tijdens de bijeenkomst ontstonden levendige discussies over de achtergrond, het nut en de meerwaarde van een MON voor de regio. Zoals de betere zichtbaarheid van de optometrie en de mogelijkheid om meer samen te werken. Daarbij was ook ruimte voor kritische geluiden. Zo werd onder andere het ontbreken van een passende vergoeding voor optometrische zorg als belangrijk aandachtspunt genoemd.
Als vervolgstap wordt gewerkt aan het opstellen van een regiobeeld. Hiervoor wordt onder meer geïnventariseerd welke zorg optometristen in de regio leveren, hoe de optiekpraktijken zijn georganiseerd en hoe de samenwerking verloopt met huisartsen en ziekenhuizen. Dit regiobeeld moet helpen om te bepalen hoe een MON in de regio ’t Gooi verder vorm kan krijgen.
