Meer nieuws


Archief

Auteur: MJanssen Steenberg | Geplaatst op: 21 juli 2025

Ledenvraag: ‘Mag je gratis optometrische onderzoeken aanbieden in campagnes?’



Het OVN-bureau krijgt wekelijks vragen van leden die aansluiten bij actuele thema’s in de optometriepraktijk. Deze week beantwoorden we een veelgestelde vraag over reclame:

"Is het juridisch toegestaan om reclame te maken in campagnes om optometrische onderzoeken (tijdelijk) gratis of met korting aan te bieden?

Ik word hiermee geconfronteerd door landelijk voorgestelde campanges met o.a. bijvoorbeeld: gratis kinder-oogmeetweken, waarbij ondernemers voor een bepaalde periode gratis cyclometingen kunnen aanbieden."

Het antwoord: Nee, dit is niet toegestaan
Volgens artikel 2.18 van de OVN-Gedragscode geldt het volgende:

"Uitgangspunt is dat de optometrist voor zijn optometrische verrichtingen een passend tarief in rekening brengt. Hij zal bovendien zijn declaratie deugdelijk specificeren en op verzoek nader toelichten. In geen geval mag hij, op welke wijze dan ook, deze tarieven verrekenen in andere producten of diensten die aan de patiënt worden geleverd, noch zal hij eraan meewerken dat anderen dit voor hem doen."

Dit betekent:
✔ Geen gratis of verdisconteerde onderzoeken – Optometrische handelingen moeten tegen een redelijk tarief worden aangeboden.
✔ Geen onderhandse compensatie – Korting op onderzoeken ‘terugverdienen’ via brillen of lenzen is niet toegestaan.
✔ Transparantie verplicht – Declaraties moeten altijd gespecificeerd en toelichtbaar zijn.

Waarom deze regel?

  • Zorgvuldigheid: Gratis aanbiedingen kunnen de onafhankelijkheid van de optometrisch advies ondermijnen.
  • Wetgeving: De gedragscode sluit aan op de WGBO en BIG-registratie-eisen, die professionele integriteit waarborgen.
  • Patiëntvertrouwen: Het voorkomt commerciële druk of schijn van belangenverstrengeling.

Links: