Auteur: danielle | Geplaatst op: 17 augustus 2017

OVN benadrukt kwaliteit van aanmeting en controles in reactie op FD artikel over de verkoop van contactlenzen in optiek


OVN benadrukt kwaliteit van aanmeting en controles in reactie op FD artikel over de verkoop van contactlenzen in optiekIn het Financieel Dagblad stelt Rik Viergever dat opticiens geen contactlenzen zouden moeten verkopen.

OVN-directeur Marion Frissen reageert:
'Het gevaar dat dit artikel oproept is dat cliënten buiten het optiekbedrijf om contactlenzen via internet gaan bestellen zonder daarbij de oogzorg van een optometrist of gediplomeerde contactlensspecialist af te nemen. Deze oogzorg is bij het dragen van contactlenzen nodig om het risico op complicaties te reduceren. 
In het artikel wordt ten onrechte niet vermeld dat in een optiekbedrijf vaak verschillende disciplines werken. Naast de opticien zijn dat de optometrist en de contactlensspecialist. 
Optometristen zijn gezondheidszorgverleners in de zin van de Wet BIG (Wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidzorg.) Optometristen onderzoeken de gehele gezondheid van het oog, en meten ook brillen en contactlenzen aan.
De titel van optometrist is wettelijk beschermd. De optometrist is gezondheidszorgverlener en scheiding tussen zorg en commercie is vastgelegd in hun gedragscode. Dit houdt in dat een oogmeting uitgevoerd door de optometrist altijd afzonderlijk wordt verrekend. Brillen en contactlenzen worden dus apart in rekening gebracht. In die zin mag er geen sprake zijn van zogenaamde koppelverkoop. Hierover worden de cliënten ook in kennis gesteld. 

De burger had in dit artikel beter opgeroepen kunnen worden om bij het aanmeten van contactlenzen, altijd te vragen naar een optometrist of een gediplomeerde contactlensspecialist. De kwaliteit van de ooggezondheidszorg begint bij het juist informeren van de burger/cliënt.'

Marion Frissen, directeur Optometristen Vereniging Nederland